Wednesday, November 4, 2015

Telenovela : Memori SPM 1996

Bismillah,

Rentetan daripada cerita jiran dlm telenovela pertama sblm ni....suamiku mula mengarang novelnya;

Memori spm 1996...
Mat oooo mat
Mai lekaih tgk abah hang ni...
Panggilan mak tidak ku sahut, sambil jari membelek helai demi helai buku sains skor spm tahun 1994...buku pinjam dari sepupu yang baru habis spm tahun 1994
Abah ke laut
Mak buat kuih, setiap pagi sebelum naik bas ke sekolah, sudah menjadi rutin ku seharian menghantar kuih kedai setiap hari...jam 5 pagi aku dah bangu
Kedai pak in puchong, kedai tan suri, kedai pak awang...lambat sampai, kesian...pasti kuih yang mak buat x habis...
X sampai hati nak minta duit kat mak dgn abah...aku terpaksa meminjam buku dari sahabat handai dan ada juga buku buku sumbangan sepupu yang faham akan keaadaanku...
Syukur pada mu ya allah...masih ada yg mengerti dan faham rupanya....
Mat, mai lekaih...
Panggilan mak mematikan lamunan ku...
(Kebetulan lagu hit lamunan ku terhenti nyanyian aris ariwatan sedang beralun dari corong radio pemberian along sedang beralun...)
Awat pulak mak ni...
Orang nak studi ni, exam spm seminggu je lagi ni....
Mata lantas melirik kalendar kuda  di dinding...
Erm...19 oct 1996
Spm 26 oct 1996
Another 1 week to go bro...cakap orang putih tu kata ku dalam hati.
Kalau la hari tu aku couple dgn amira awek maahad mahmud alor setar tu, pergh...english aku mesti power kan...
Argh...berangan lagi
Tapi sungguh ku katakan, amira tu memang 1st love aku...
Nur amira bt md yusoff
Namamu meniti di bibir
Terukir di kalbu
...telah ku sediakan satu daerah paling sunyi buatmu...biar dirimu sentiasa bertahta di hatiku...
Argh...
Kejarlah cita cita
Jangan mengejar cinta
Kata kata mak terngiang ngiang di telinga
Rahmat!Mai lekaih
Mai tengok abah hang ni...
Awat dia jadi laguni....
Lah...mak panggil rupanya, lain macam bunyinya ni.
Pelik...petang tadi elok je abah dgn mak bergurau
Buku skor sains spm aku tutup perlahan lahan

Amira hilang
Spm hilang
Angan angan hilang
Aku lantas berlari dari tingkat atas ke bilik abah dengan mak...
Sementara itu di bilik bawah...tangisan mak tidak keruan seakan memanggilku utk terus berlari ke bilik mak...

Seminggu sebelum itu....

**********bersambung********


No comments:

Post a Comment